Home

De zakaat is de brug van de Islam


Zoals bewezen en verkondigd in het Vijfentwintigste Woord(1) betreffende de balans tussen de moderne beschaving en Qur'ranische oordelen, bestaat de bron van alle immoraliteit en onstabiliteit binnen het sociale leven uit twee principes:

Het eerste principe: ''Wat kan mij het schelen dat een ander sterft van de honger zolang mijn maag gevuld is?''

Het tweede principe: ''Jij werkt, ik eet.''

Het voortzetten van de rente en het nalaten van de Zakaat houden deze twee principes in stand. De enige genezing voor deze twee maatschappelijke ziektes wordt gevormd door, met als voorwaarde dat de Zakaat als een algemene norm wordt voortgezet, de invoering van de Zakaat en het verbod op de rente.

De Zakaat is een meest essentieel principe voor een gelukkig leven van niet alleen individuen of bepaalde groeperingen maar van de gehele mensheid en is een meest belangrijke zuil voor het voortbestaan van het menselijk leven, want binnen de mensheid bevinden zich twee klassen: de rijke en de arme. Hetgeen wat voor mededogen en gunstigheid van rijken jegens armen, en respect en gehoorzaamheid van armen jegens rijken zorgt, is de Zakaat. Anders daalt van boven dwang en onderdrukking neer op de armen; bij de armen ontstaat haat en opstand jegens rijken. De twee klassen bevinden zich hierdoor in een constante mentale strijd en oproer. Uiteindelijk zal het uitlopen tot een strijd in de vorm van een gevecht om arbeid en kapitaal zoals in Rusland.

O mensen van nobelheid en geweten en o mensen van vrijgevigheid en gunstigheid! Als giften niet in naam van Zakaat worden gegeven, zijn er drie nadelen. Soms vergaan ze ook, zonder baat. Omdat jij niet omwille van ALLAH geeft, bezorg jij mentaal een afhankelijkheidsgevoel; een keuzeloze arme houd je onder gevangenschap door schuldgevoelens. Ook word jij onthouden van zijn aanvaarde smeekbedes. En terwijl jij een distributeur bent die de goederen van de Ware Eigenaar hoort te overhandigen aan Zijn onderdanen, pleeg jij ondankbaarheid jegens Goddelijke giften door jezelf als eigenaar van de goederen te zien.

Wanneer jij in naam van Zakaat afstaat, verkrijg je een zegening omdat je omwille van ALLAH afstaat en toon je dankbaarheid jegens Goddelijke giften. Omdat die behoeftige man niet gedwongen is bij jou te slijmen, wordt zijn trots niet geschaad en zijn smeekbede voor jou aanvaard.

Voorwaar, wat voor waarde heeft een bedraag aan Zakaat, of nog meer, aan donaties, giften of andere manieren van schenkingen, die slechtheden zoals faam en pronkzucht, schuldgevoel en verval teweegbrengen, ten opzichte van het uitvoeren van een verplichting en behalen van zegeningen, oprechtheid en aanvaarde smeekbedes die verkregen worden door volbrenging van die weldaden omwille van Zakaat?

(2) سُبْحَانَكَ لاَعِلْمَ لَنَاۤ اِلاَّ مَاعَلَّمْتَنَا اِنَّكَ اَنْتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ

اَللّٰهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلٰى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ الَّذِى قَالَ: « اَلْمُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِ كَالْبُنْيَانِ اْلمَرْصُوصِ يَشُدُّ بَعْضُهُ بَعْضًا
وَقَالَ: « اَلْقَنَاعَةُ كَنْزٌ لاَ يَفْنَى» وَعَلٰۤى اٰلِهِ وَصَحْبِهِۤ اَجْمَعِينَ «

(3) اٰمِينَ وَالْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ

 

[Bediuzzaman Said Nursi, De Uiteenzetting over Broederschap, Het tweede gedeelte, blz 43]